Tuffa tag i England. TV-reklam för kosmetika granskas av ASA innan den sänds, men ändå kan fällas.
Vi kan läsa på ASAs hemsida att:
"A TV ad for Sanex Advanced Hydrate 24 Hour shower gel seen in July 2015 featured a voiceover which stated “This is dry skin. It's a common problem. Introducing our clinically proven way to hydrate it. A shower gel. New sanex advanced hydrate 24 hours, proven to moisturise your skin for 24 hours. Recommended by 97% of women who tried it. Sanex. Keeps skin healthy. Onscreen text at the bottom of the screen stated “Results shown after one week of use. 97% of 32 daily body lotion users”."
Men både Beiersdorf och Unilever klagade, vilket gjorde att ASA slog fast att:
"The ad must not appear again in its current form. We told Colgate-Palmolive not to repeat claims that the moisturising effect of the product lasted for 24 hours and that when targeting consumers with specific skin types they should ensure that they held relevant evidence to support those claims. We also told them to ensure that qualifications were presented sufficiently clearly."
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
forskaren » Marginell påverkan på haven, men gigantisk på kosmetiken, om osakligheten får råda! : ”Läs i Science! https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0048969717328..”
-
marie » Ny regel 21 för medicinteknik. Vad kan den innebära?: ”Regel 21 Produkter som består av substanser eller kombinationer av substanser s..”
-
fiskaren » Marginell påverkan på haven, men gigantisk på kosmetiken, om osakligheten får råda! : ”Nu har Sverige notiferat wto. http://www.inmetro.gov.br/barreirastecnicas/pontof..”
-
Rolf Hilden » Slut på otydlighet om vad dermatologiskt / kliniskt / oftalmologiskt testad betyder. EU vägleder (No: ”Vem som helst kan testa vad som helst. Det viktigaste är vilket resultat testet ..”
-
dansken » David förlorade mot Goliat. Ifrågasätt inte Läkemedelsverket. : ”Kanhända kan även Danmark och Miljöstyrelsen influera till vad som krävs? Läs h..”
Bloggarkiv
Länkar
- Ögonfransserum och försäljningsförbud.
- Läkemedelsverket, solskyddprodukter 2010
- Mattilsynet, Norge, solskydd 2010
- Solskydd, översiktsiktsartikel
- Läkemedelsverkets tillsynsplan 2013
- Ftalater i urinen
- Smink ingen giftfälla
- Säkerhet titandioxid
- Säkerhet nanopartiklar
- Titandioxid kan skydda ketoprofen
- FDA varnar om kosmetika
- Cocktaileffekter. Nordiska Ministerrådet.
- Barn och parabener
- Solskydd i USA. FDA publicerar. 2011
- EU kommissionen om common criteria för claims publ 11 juli 2013
- Läkemedelsverket - konserveringsmedel och barn
- EU om ansvarsfull marknadsföring
- Guide för säkerhetsvärderingar av kosmetika.
- Generella kriterier för markandsföring av kosmetika på svenska.
Etikettmoln
mikroplaster media surber silkon in cosmetics hundar export etanol mikrobiom cyklopentasiloxane lactobaciller antioxidanter rosacea hår patent översättning mjukgörande krämer denaturering skrubb jk aluminium aftonbladet poster färger vårtor desinfektion apgi ftalater beauty claims hudvård cosmetics vilseledande opinion fda barriärfunktion läkemedel vetenskap medicinteknik reflektioner utbildning säkerhetsbedömning evidens "forskningslarm" ingredienser kosmetika regelverk läkemedelsverket marknadsföring eviderm i media konserveringsmedel djurförsök solskydd publikationer nanopartiklar nyheter trender onaturligt saluförbud parabener nagellack silikoner myndigheter healthy skin torr hud märkning farmaci hemsida hupenetration in silico sccs apoteket kosttillskott varningstexter vitaminer galenik adress alkohol in vitro awards tatuering usa dernalex vårtfri plaster adress eviderm allergenius barn clean barrier daisybeauty