Vilseledande reklam för ansiktskrämer

I nättidningen Cosmetics Design vi läsa om hur Marknadsdomstolen i Sverige ser på reklam för ansiktskrämer, se nedan. Ni kan också klicka och läsa texten från Marknadsdomstolen. Vill ni läsa hur stämningsansökan var formulerad så klicka.
Ads branded ‘misleading’ as L’Oreal’s lumbered with conditional fine
By Andrew McDougall, 02-Dec-2010
A court ruled yesterday that L’Oreal Sweden had breached marketing regulations by claiming its face creams can reduce and remove wrinkles in ‘misleading’ advertisements.
The Swedish Market Court (Marknadsdomstolen) ruled in favour of Sweden’sconsumer ombudsman (KO) who had challenged the cosmetics firm to provide proof of its claims.
The Court stated L’Oreal has been prohibited to use any claims regarding skin fibres and relating to wrinkle reduction on a number of its anti-ageing products.
Gabriella Fenger-Krog, lawyer for KO, told CosmeticsDesign-Europe.com that if these claims are used in future advertising campaigns charges will be made.
Conditional fine on future claims
Fenger-Krog explained L’Oreal will be charged if they use words or pictures that in any way imply the wrinkle reduction claims.
The conditional fine stands at 1m kronor (€109,115) if L’Oreal Sweden fails to abide by the ruling, and it was also ordered to pay 226,400 kronor (€24,710) in KO’s legal costs.
The cosmetics giant did provide evidence in court to support the claims made in its ‘?Vichy Liftactiv Pro’ and ‘Lancome High Resolution’ adverts, however Filippa Nyberg MD, dermatologist in Stockholm, Uppland and Sodemanland, hired by KO, testified that this did not prove the claims, a verdict favoured by the court.
“The verdict cannot be appealed against because it is the ruling of the highest market court in Sweden,” Gabriella Fenger-Krog
Unsubstantiated claims
KO took L’Oreal Sweden to court a year ago over claims made in the face cream adverts that it said L’Oreal could not substantiate.
The Lancome adverts claimed the product can smooth out wrinkles by up to 70 per cent, and Vichy was claimed to reduce wrinkles by up to 43 per cent, declarations which KO argued were not backed up by scientific evidence.
KO charged that L'Oréal marketed its products in a misleading and exaggerated way. The verdict handed down by the court sided with KO and deemed the company's advertising ‘misleading’.
"The verdict is a great success and a guiding principle for all the companies who market beauty creams. It is now clearer that you cannot say whatever you want in word or image in advertising," said Agnes Broberg, deputy KO.
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
forskaren » Marginell påverkan på haven, men gigantisk på kosmetiken, om osakligheten får råda! : ”Läs i Science! https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0048969717328..”
-
marie » Ny regel 21 för medicinteknik. Vad kan den innebära?: ”Regel 21 Produkter som består av substanser eller kombinationer av substanser s..”
-
fiskaren » Marginell påverkan på haven, men gigantisk på kosmetiken, om osakligheten får råda! : ”Nu har Sverige notiferat wto. http://www.inmetro.gov.br/barreirastecnicas/pontof..”
-
Rolf Hilden » Slut på otydlighet om vad dermatologiskt / kliniskt / oftalmologiskt testad betyder. EU vägleder (No: ”Vem som helst kan testa vad som helst. Det viktigaste är vilket resultat testet ..”
-
dansken » David förlorade mot Goliat. Ifrågasätt inte Läkemedelsverket. : ”Kanhända kan även Danmark och Miljöstyrelsen influera till vad som krävs? Läs h..”
Bloggarkiv
Länkar
- Ögonfransserum och försäljningsförbud.
- Läkemedelsverket, solskyddprodukter 2010
- Mattilsynet, Norge, solskydd 2010
- Solskydd, översiktsiktsartikel
- Läkemedelsverkets tillsynsplan 2013
- Ftalater i urinen
- Smink ingen giftfälla
- Säkerhet titandioxid
- Säkerhet nanopartiklar
- Titandioxid kan skydda ketoprofen
- FDA varnar om kosmetika
- Cocktaileffekter. Nordiska Ministerrådet.
- Barn och parabener
- Solskydd i USA. FDA publicerar. 2011
- EU kommissionen om common criteria för claims publ 11 juli 2013
- Läkemedelsverket - konserveringsmedel och barn
- EU om ansvarsfull marknadsföring
- Guide för säkerhetsvärderingar av kosmetika.
- Generella kriterier för markandsföring av kosmetika på svenska.
Etikettmoln
export vårtfri mikrobiom usa tatuering antioxidanter alkohol rosacea galenik översättning vitaminer varningstexter apoteket skrubb in silico aftonbladet hemsida färger märkning mikroplaster media barn silkon in cosmetics hundar ftalater beauty claims hudvård cosmetics desinfektion apgi opinion onaturligt barriärfunktion vilseledande nanopartiklar publikationer läkemedel djurförsök konserveringsmedel säkerhetsbedömning evidens "forskningslarm" ingredienser kosmetika regelverk läkemedelsverket marknadsföring eviderm i media utbildning reflektioner solskydd medicinteknik vetenskap saluförbud nyheter trender fda healthy skin torr hud parabener nagellack silikoner myndigheter plaster adress eviderm allergenius surber clean barrier daisybeauty vårtor farmaci poster hupenetration sccs aluminium jk kosttillskott denaturering mjukgörande krämer patent adress hår in vitro awards lactobaciller cyklopentasiloxane dernalex etanol