Näring för kosmetiken 2010
När naturkosmetiken haft en bra tillväxt, mognat och kanske till och med är på väg att vissna, behövs det lite extra krydda till produkterna. Vad är då effektivare än att parfymera med naturliga dofter från köket? Trendspanare säger att vi under 2010 kommer att föredra parfymer med välkända nostalgiska dofter, som exempelvis sådana från söta och kryddiga bakverk. Med julen i färskt minne kan vi dra oss till minnes att vi njutit av de små aromatiska blomknopparna som är centrala både i pepparkakorna och i glöggen; kryddnejlika. I kryddnejlika finns eugenol, som hör till de 26 vanligaste parfymallergenerna och därför måste anges på förpackningen om halterna inte är homeopatiska.
Blir det för mycket av det goda i våra produkter kan det också finnas risker för oavsiktlig förtäring! EUs vetenskapliga kommittee ska fördjupa sig i området och undersöka om sådana produkter skulle kunna vara farliga för barn och andra som har svårt att ”skilja agnarna från vetet”. Om produkterna presenteras på ett smakligt sätt, med goda dofter av mat och dessutom smakar sött, vad är det då som signalerar till oss att de är olämpliga att äta? Det finns ett EU-direktiv som reglerar området.
Som konsument kan man ju också undra vad som är bäst för huden? Är det fruktkrämer eller fuktkrämer? Att rökning påskyndar ålderstecken är inget nytt, utan bekräftas ofta i olika studier. Läser vi i senaste numret av Archives of Dermatology ser vi att också mat och dryck spelar roll för vår hud. Personer med övervikt tenderar nämligen att ha en hud som ser äldre ut än huden hos smalare individer. Men med lite extra alkoholförtäring kan vi bromsa ålderstecknen och se lite yngre ut. Vinproducenter slickar sig om munnen och fantiserar om att det hänger ihop med antioxidanter i vin!
Andra trender för 2010 också vårt välbefinnande. Råvaruleverantörer lanserar stimulerande ingredienser med centrala effekter. Som vi vet står huden i snabb och nära kontakt med hjärnan! Kanske kan vi bli av med vårdepressionen? Det handlar inte om aromaterapi, utan om lokala effekter i huden som sprider sig i kroppen. Serotonin och dopamin. “Mood-enhancing cosmetics”. Happy Face!
Är huden själens spegel? Eller är det tvärtom så att huden bringar glädje till vårt inre? Ibland får man en känsla av att huden mest ställer till med förtret. Vi är aldrig nöjda utan knådar, färgar, fyller ut, skär och tar till allehanda tricks för att få den att motsvara våra förväntningar.
Nyårshälsar Marie Lodén den 31 december 2009
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
forskaren » Marginell påverkan på haven, men gigantisk på kosmetiken, om osakligheten får råda! : ”Läs i Science! https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0048969717328..”
-
marie » Ny regel 21 för medicinteknik. Vad kan den innebära?: ”Regel 21 Produkter som består av substanser eller kombinationer av substanser s..”
-
fiskaren » Marginell påverkan på haven, men gigantisk på kosmetiken, om osakligheten får råda! : ”Nu har Sverige notiferat wto. http://www.inmetro.gov.br/barreirastecnicas/pontof..”
-
Rolf Hilden » Slut på otydlighet om vad dermatologiskt / kliniskt / oftalmologiskt testad betyder. EU vägleder (No: ”Vem som helst kan testa vad som helst. Det viktigaste är vilket resultat testet ..”
-
dansken » David förlorade mot Goliat. Ifrågasätt inte Läkemedelsverket. : ”Kanhända kan även Danmark och Miljöstyrelsen influera till vad som krävs? Läs h..”
Bloggarkiv
Länkar
- Ögonfransserum och försäljningsförbud.
- Läkemedelsverket, solskyddprodukter 2010
- Mattilsynet, Norge, solskydd 2010
- Solskydd, översiktsiktsartikel
- Läkemedelsverkets tillsynsplan 2013
- Ftalater i urinen
- Smink ingen giftfälla
- Säkerhet titandioxid
- Säkerhet nanopartiklar
- Titandioxid kan skydda ketoprofen
- FDA varnar om kosmetika
- Cocktaileffekter. Nordiska Ministerrådet.
- Barn och parabener
- Solskydd i USA. FDA publicerar. 2011
- EU kommissionen om common criteria för claims publ 11 juli 2013
- Läkemedelsverket - konserveringsmedel och barn
- EU om ansvarsfull marknadsföring
- Guide för säkerhetsvärderingar av kosmetika.
- Generella kriterier för markandsföring av kosmetika på svenska.
Etikettmoln
kosttillskott skrubb in silico aluminium aftonbladet poster farmaci vårtor daisybeauty clean barrier barn in cosmetics hundar plaster etanol dernalex cyklopentasiloxane lactobaciller awards antioxidanter rosacea adress patent mjukgörande krämer denaturering parabener torr hud healthy skin myndigheter silikoner nagellack barriärfunktion vilseledande opinion onaturligt läkemedel vetenskap medicinteknik reflektioner utbildning säkerhetsbedömning evidens "forskningslarm" ingredienser kosmetika regelverk läkemedelsverket marknadsföring eviderm i media konserveringsmedel djurförsök solskydd publikationer nanopartiklar trender fda saluförbud nyheter cosmetics hudvård beauty claims ftalater apgi desinfektion varningstexter vitaminer översättning galenik alkohol hår in vitro tatuering usa mikrobiom vårtfri export adress eviderm allergenius silkon surber media mikroplaster märkning färger hemsida hupenetration sccs apoteket jk